ApaViral!!

Cerita viral yang korang tak tahu..

Post Top Ad

Post Top Ad

Friday 13 January 2023

Wanita Malaysia di London menerima MBE daripada King Charles Setaraf Marcus Rashford : Ini yang dilakukannya

 


 

    Jane Chelliah-Manning, yang telah tinggal di Britain sejak 1981, akan menerima MBE untuk kerjanya dalam perkhidmatan awam dan sumbangan kepada masyarakat British.MBE adalah Member of the Order of the British Empire, suatu pengiktirafan yang tinggi.

Member of the British Empire

Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul "Apa Itu Gelar Kebangsawanan MBE yang Diterima Marcus Rashford?", Klik untuk baca: https://www.kompas.com/tren/read/2020/10/10/204500765/apa-itu-gelar-kebangsawanan-mbe-yang-diterima-marcus-rashford-?page=all.
Penulis : Jawahir Gustav Rizal
Editor : Rizal Setyo Nugroho

Kompascom+ baca berita tanpa iklan: https://kmp.im/plus6
Download aplikasi: https://kmp.im/app6
Member of the British Empire

Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul "Apa Itu Gelar Kebangsawanan MBE yang Diterima Marcus Rashford?", Klik untuk baca: https://www.kompas.com/tren/read/2020/10/10/204500765/apa-itu-gelar-kebangsawanan-mbe-yang-diterima-marcus-rashford-?page=all.
Penulis : Jawahir Gustav Rizal
Editor : Rizal Setyo Nugroho

Kompascom+ baca berita tanpa iklan: https://kmp.im/plus6
Download aplikasi: https://kmp.im/app6

     

Beliau berkata anugerah itu juga mengiktiraf usahanya sebagai pengerusi badan amal untuk wanita kurang upaya pembelajaran di London 


Itu adalah rutin biasa bagi Jane Chelliah-Manning sehingga dia mendapat panggilan daripada Pejabat Kabinet United Kingdom.

“Apa salah saya?” dia tertanya-tanya apabila menerima panggilan pada 13 Disember.

Rakyat Malaysia yang menetap di Britain sejak 1981, tidak lama kemudian menjerit kegembiraan, hatinya penuh dengan rasa bangga.

Jane, 59, dimaklumkan bahawa dia akan diberi penghormatan atas kerjanya dalam perkhidmatan awam dan sumbangan kepada masyarakat British.


Jane berkata anugerah itu juga mengiktiraf usahanya sebagai pengerusi badan amal untuk wanita kurang upaya pembelajaran di London.

"Ia adalah salah satu momen yang jarang berlaku dalam hidup apabila anda mendapat sesuatu yang anda tidak pernah impikan akan datang kepada anda. Anda tidak pernah menyasarkannya. Orang lain yang mencalonkan anda secara rahsia. Saya tidak sangka perkara ini akan berlaku kepada saya,” katanya ketika dihubungi.


Ibu kepada seorang anak itu berkongsi bahawa dia menghadapi banyak cabaran, termasuk perkauman.

Dia bercakap tentang beberapa pertemuan dengan orang yang bertanya sama ada dia pengasuh untuk anak perempuannya kerana warna kulit mereka yang berbeza.

“Saya orang India dan suami saya orang Amerika. Anak perempuan saya berkulit cerah, jadi saya sering ditanya di taman jika saya pengasuhnya. Bagi saya, itu perkauman,” katanya.

“Saya bergelut untuk membiasakan diri dengan budaya yang berbeza. Soal makanan, saya tetap makan kari setiap hari dan nasi lemak seminggu sekali,” tambah anak jati Kuala Lumpur itu yang berharap dapat berkunjung ke Malaysia tidak lama lagi.

Buat masa ini, Jane tidak sabar-sabar untuk bertemu Raja Charles semasa majlis anugerah itu. Ia akan menjadi pertemuan pertamanya dengan diraja Britain selepas 41 tahun berada di United Kingdom.

"Saya tidak dapat bayangkan bagaimana hari itu. Saya mungkin akan tidur sambil berfikir, ‘Wah, bagaimana seorang gadis yang meninggalkan Malaysia pada usia 18 boleh mencapai ini pada usia 59?’”

Artikel ini pertama kali diterbitkan di The Star

No comments:

Post a Comment