ApaViral!!

Cerita viral yang korang tak tahu..

Post Top Ad

Post Top Ad

Monday 27 February 2017

[Video]Kerana HUTANG Rakyat VENEZUELA SENGSARA Rakyat Malaysia Takut Tak ??



Masa Hadapan Bagaimana Bila BerHUTANG Dengan China

Lingkarannews.com Caracas- Mungkin tidak ramai yang mengetahui, nasib negerinya Hugo Chavez saat ini, ekonomi negera tersebut menjunam hingga batas yang paling rendah akibat harga minyak yang turun sejak satu tahun lalu



Dalam satu dekad terakhir, China menghulurkan pinjaman sehingga berbilion-bilion dollar AS kepada Venezuela.



Namun, krisis kewangan yang teruk yang merambat menjadi krisis kemanusiaan yang dialami Venezuela, China memutuskan untuk tidak lagi memberi pinjaman kepada negara yang mempunyai rizab minyak terbesar di dunia tersebut.











"China tidak lagi berminat untuk memberikan pinjaman kepada Venezuela," kata Margaret Myers, pengarah institusi penyelidikan Inter-American Dialogue seperti dikutip dari CNN Money, Senin (3/10/2016).



Sejak tahun 2007 silam, bank-bank BUMN China menyuntik pinjaman hingga mencapai 60 bilion dollar AS kepada Venezuela, menurut laporan Inter-American Dialogue.



Angka tersebut jauh di atas besaran pinjaman yang juga dikucurkan China kepada negara-negara lain di rantau Amerika Latin. Oleh sebab itu, China dianggap sebagai pemberi pinjaman utama bagi Venezuela.
Kejatuhan Nilai Duit Venezuela 



Namun, para pengamat menyebut Venezuela masih punya hutang kepada China sebanyak 20 bilion dollar AS dan tidak ada tanda-tanda hutang tersebut boleh dibayar lantaran krisis ekonomi yang parah.



Venezuela membayar sebahagian besar hutangnya kepada China dengan cara menghantar minyak. Tahun 2015 lalu, syarikat minyak milik negara Venezuela PDVSA menghantar sekira 579.000 barrel minyak per hari ke China, berdasarkan data audit kewangan PDVSA.



Namun, cita-cita China tersebut terbentur realiti krisis ekonomi di Venezuela, di mana inflasi diramal melojak kepada 700 peratus pada tahun ini dan pertumbuhan ekonomi juga terkontraksi hingga 8 peratus menurut Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).



Nilai pertukaran mata wang Venezuela juga ambrol hingga banyak pemerhati memandang Venezuela boleh gagal bayar hutang.


Sumber :Adityawarman

Tags : #MalaysiaBoleh #KerajaanMalaysia #HUTANG #HutangNegara #ILOVEPMsangat

No comments:

Post a Comment